Beschrijving (enkele) vakken / assignments / seminars

Hieronder een beschrijving van enkele vakken uit de verschillende pijlers. Lees snel verder om een indruk te krijgen van hoe en wat je leert op Mandeville. Of bekijk de nieuwsberichten voor een impressie van wat wij onder andere gedaan hebben het afgelopen jaar en wie onze topdocenten zijn.


COLD CASE (uit de pijler Publieke sector)

Bij het vak Cold Case ga je aan aan de slag met operationele Cold Case dossiers van de recherche. Soms worden zaken jaren later opnieuw geopend omdat nieuw bewijsmateriaal of nieuwe opsporingstechnieken beschikbaar zijn. Bij het vak Cold Case wordt het politiedossier door de recherche aan Mandeville overgedragen. Mandeville voldoet namelijk aan de noodzakelijke veiligheidseisen. Je gebruikt je scherpe denkvermogen voor het opnieuw doornemen van het dossier op zoek naar nieuwe scenario’s waarmee de recherche verder kan. Dit vraagt dus om denken op het allerhoogste niveau in de taxonomie van Bloom.

Het vak wordt namens Mandeville gedoceerd door Frans Alkemade (forensisch statisticus) en gastdocenten. Het doel van het vak Cold Case is tweeledig. Allereerst betreft het een unieke kennismaking met de kerndisciplines van opsporing & vervolging binnen het Nederlandse justitiële apparaat. Daarbij komen tal van subdisciplines aan bod zoals strafrecht, psychologie, opsporingsmethoden, verhoortechnieken, DNA, criminologie etc. Daarnaast leer je secuur het bewijsmateriaal te deduceren en (opnieuw) te wegen. Daarbij maak je gebruik van technieken die in Nederland nog weinig worden gebruikt zoals forensic profiling in combinatie statistische (Bayesiaanse) forensische analyses. Je stelt een eigen (Bayesiaans) model op om bewijs te beoordelen. De combinatie tussen forensic profiling en forensic statistics heeft verbluffende resultaten opgeleverd (Schiedammer Parkmoord en Nicole van den Hurk). Het vak Cold Case geeft je als hoogbegaafde bij uitstek de uitdaging om je creativiteit en denkvermogen in te zetten.

Voorbereidend studiemateriaal:

The Bayesian Trap

Forensic Pathology & Death Investigation (University of California)

MEREL PONTIER | Doodstraf

De studenten helpen Merel Pontier, een jonge Nederlandse advocaat die werkzaam is in Austin (Texas). Merel verdedigt personen die onterecht zijn veroordeeld voor een zogenaamde ‘capital murder’. Met de Bayesiaanse statistiek (zie cold case hierboven) trachten zij tot een andere, meer weloverwogen bewijswaardering te komen. De studenten werken aan de zaak van Roman Flores. 

COMPLEXITY & UNCERTAINTY (uit de pijler Bedrijfsleven)

Bij het vak Complexity & Uncertainty word je geconfronteerd met uiterst complexe problemen zoals de implosie van het Metro-netwerk in New York, de terugkeer van de wolf in Nederland en de Brexit. Je leert deze complexe situatie zorgvuldig en nauwkeurig te analyseren aan de hand van het FAUC-model©.  FAUC staat voor Framework for Acting under Uncertainty and Complexity en is ontwikkeld door prof.dr. Lex Hoogduin. De wereld van vandaag wordt in toenemende mate complex en onzeker. Deze ontwikkeling heeft een enorme impact op onze sociale en zakelijke levens. Je leert dat, naast traditionele technieken, het individu, organisaties en maatschappijen een andere benadering en een praktisch model nodig hebben om met deze complexe vraagstukken om te gaan. Het FAUC-model helpt mensen, organisaties en stedelijke gebieden om hun omgeving beter te begrijpen, helpt hen hun ecosysteem beter te begrijpen en efficiënter te handelen. Het FAUC-model heeft een krachtige basis in het wetenschappelijke discours en is gebaseerd op jarenlange ervaring van de docenten. Bij het vak Complexity & Uncertainty worden vijf capaciteiten belicht: ondernemerschap, alertheid, adaptievermogen, weerbaarheid en creativiteit. Het ontwikkelen van deze vaardigheden is essentieel voor je latere loopbaan en leven als je met plots veranderende omstandigheden moet omgaan.

Voorbereidend studiemateriaal:

How did the New York subway get so bad?

The return of the European wolf

LITERATURE & POETRY: SHAKESPEARE (uit de pijler Kunst en Cultuur)

Bij het vak Literature & Poetry ga je op zoek naar een voorspellingsmodel voor een bestseller. Op basis van een dataset van ingezonden manuscripten probeer je een nieuw voorspellingsmodel te maken of een reeds bestaand model te verfijnen. Is dat gelukt, dan schrijf je natuurlijk de bestseller! Mandeville heeft een verhaal voor je klaarliggen dat in potentie spannender is dan Dan Brown’s Da Vinci Code. We geven je een aantal unieke bouwstenen over William Shakespeare die nog niemand heeft ontdekt en dat de nodige stof zal doen opwaaien. Maar je mag natuurlijk ook een novelle, filmscript of toneelstuk schrijven.

Voorbereidend studiemateriaal:
Dan Brown, De Da Vinci Code, (Luitingh-Sijthoff 2016).
Kai Hermann & Horst Rieck, Christiane F. Verslag van een junkie (Gottmer 2014)
Douglas Adams, Hitchhiker’s Guide to the galaxy, (Boekerij 2017)
Jodie Archer, Matthew L. Jockers, The bestseller code. Anatomy of the blockbuster novel. What a groundbraking algorithm can teach us about books, stories and reading, (St. Martins Press 2016).
Jia Tolentino, ‘The bestseller code’ tells us what we already know, The New Yorker, 23 september 2016.

GEOPOLITICS

Het vak Geopolitics wordt gedoceerd door Ronald Poetiray. Ronald begon zijn loopbaan als hoofd van de antiterreureenheid van het Korps Mariniers/Korps Commando Troepen en eindigde als Deputy Chief of Staff MINUSMA (militaire UN missie Mali). Tijdens het vak Geopolitics leren de studenten de contemporaine wereld beter te begrijpen vanuit militair, diplomatiek en historisch perspectief. De studenten gaan aan de slag met diverse assignments vanuit bijvoorbeeld het ministerie van Defensie of Buitenlandse Zaken. Diverse gastdocenten uit de praktijk (diplomaten, ministers, hoge ambtenaren etc.) zullen hun visie geven over een bepaalde casuspositie. Denk bijvoorbeeld aan een casuspositie zoals opgesteld door TNO Defensie (vertrouwelijk, dus helaas geen inhoudelijk informatie). De studenten bezoeken ook diverse organisaties waaronder bijvoorbeeld de marinebases Den Helder (onderzeedienst), met minister van BuZa en wonen een (vertrouwelijke) oefening van een bepaald legeronderdeel bij. Het vak Geopolitics kent veel (gast) docenten van naam en faam. Bijvoorbeeld generaal David Petraeus, opperbevelhebber US Army ten tijde van de oorlog in Afghanistan/Irak en directeur CIA. Klik hier voor het college van David Petraeus. 

WETENSCHAPSFILOSOFIE

Wat is wetenschap? Beroemde wetenschapsfilosofen hebben getracht antwoord op die vraag te geven. Tijdens de course wetenschapsfilosofie bestudeer je de ‘logisch-empiristische’ Wiener Kreis, een groep wetenschappers en wetenschapsfilosofen rondom Moritz Schlick, Otto Neurath en Rudolf Carnap die in 1929 een beroemd geworden manifest publiceerde ( Wissenschaftliche Weltauffassung der Wiener Kreis). Ook bestuderen de studenten bijvoorbeeld Karl Popper die juist van mening was dat een hypothese wetenschappelijk is wanneer die hypothese weerlegd kan worden door een beroep te doen op de empirie. Als je iets 73 keer constateert is het waarschijnlijk in het 74ste geval ook zo, maar dat is nooit helemaal zeker. Maar als je iets al is het maar één keer weerlegt heb je een stukje definitieve kennis, stelde Popper. Deze ‘falsificationisme’ werkte hij uit in zijn boek The Logic of Scientific Discovery dat (deels) op de leeslijst staat. Kortom: een geweldig vak door een geweldige docent (W.J. Hilderink)

FILOSOFIE VAN DE TIJD

Wat is tijd? Volgens de Griekse filosoof Aristoteles was deze vraag niet zo moeilijk: tijd bestaat niet zonder de mens. De mens is in staat om te tellen, en hierdoor kan de wereld, verdeeld in gelijke stukken, chronologisch aan ons voorbijtrekken. Maar beklijft dit? Filosoof Augustinus vraagt een paar eeuwen later in zijn Belijdenissen: ‘Laat mij horen en begrijpen, hoe gij in het begin de hemel en de aarde gemaakt hebt.’ Point taken. Want waar kon God mee bezig zijn, vóór hij hemel en aarde schiep? Als er voor het bestaan nog geen tijd was, wanneer is tijd dan begonnen? Niet op een bepaald moment, in elk geval.

‘Wat is dus tijd?,’ vraagt Augustinus ietwat verontrust. ‘Wanneer niemand het me vraagt, weet ik het; wil ik het echter uitleggen aan iemand die het vraagt, dan weet ik het niet.’ Met deze en andere vragen ga je dieper in op de filosofie van de tijd. Onder de bezielende leiding van docent W.J. Hilderink e.a.

NATUURKUNDE (SNAARTHEORIE EN FILOSOFIE VAN DE NATUURKUNDE)

Bij het vak natuurkunde gaan studenten aan de slag met de snaartheorie en de filosofie van de natuurkunde. De snaartheorie is de theorie die de algemene relativiteitstheorie en de kwantummechanica verenigt tot een theorie. In de natuurkunde zijn er vier fundamentele natuurkrachten: elektromagnetische kracht, de sterke en zwakke kernkracht en de zwaartekracht. De snaartheorie probeert deze krachten in een allesomvattende theorie onder te brengen. Maar…………………, de manier waarop de snaartheorie moet worden opgelost is voor natuurkundigen nog altijd lastig. De snaartheorie is dus niet opgelost en daar gaan de studenten mee aan de slag. We snappen natuurlijk dat dit te hoog is gegrepen voor personen die geen natuurkunde hebben gestudeerd. Maar daar gaat het niet om. Waar het tijdens snaartheorie om gaat is de logica te bespreken. En? Daar haken de hoogbegaafde studenten snel op aan. 

Bij het vak filosofie van de natuurkunde keren we terug naar de periode dat natuurkunde en filosofie geen gescheiden vakgebieden waren. In de 19e eeuw waren filosofie en natuurkunde nog overlappende begrippen. We gaan op zoek naar vraagstukken over de ‘vrije wil’ en in hoeverre de natuurkunde daarop (deterministisch) antwoorden kan formuleren. 

CASE STUDIES (SELECTIE):

SHELL Nederland

Voor SHELL onderzoeken de studenten de mogelijkheid om de ambitie van SHELL net-zero te worden in 2048 ipv 2050 aan de hand van Tanzania, Zuid-Korea en Nieuw-Zeeland. 

Tata Steel Nederland

Voor Tata Steel onderzoeken de studenten de vraag waarom het in Nederland, in tegenstelling tot Zweden, zo moeilijk is het maatschappelijk middenveld (overheid, wetenschap, bedrijfsleven) te verenigen teneinde groen staal (op basis van waterstof) te produceren.

Ministerie van Buitenlandse Zaken

Voor het ministerie van Buitenlandse Zaken onderzoeken de studenten de praktische mogelijkheden om de cultuur in de organisatie te verbeteren gegeven recente klokkenluiderswetgeving.

Ministerie van Defensie

Voor het ministerie van Defensie onderzoeken de studenten de vraag hoe het Nederlandse defensiebeleid er in 2030 moet uitzien gegeven de vigerende krachten in de huidige wereld.

Microsoft Nederland

Voor Microsoft onderzoeken de studenten de uitdagingen die de nieuwe AI-richtlijn (EU) voor softwarebedrijven met zich meebrengt. Zij onderzoeken dit aan de hand van het project ‘prevantable blind’. Een substantieel deel van blindheid kan worden vermeden middels digitalisering en AI. Maar zodra medische gegevens een database in de EU binnenkomen, wordt de uitvoering lastig door onder meer de AI-richtlijn. Wat is een oplossing?

Gemeente Gouda

Voor de gemeente Gouda onderzoeken de studenten de complexiteit van het armoedebeleid. Daarbij maken zij gebruik van het FAUC-model zoals hierboven is omschreven bij het vak ‘Complexiteit’. 

Talpa Network

Voor de directie van Talpa Networks voeren de studenten een vertrouwelijke opdracht uit. 

KRAV MAGA (uit de pijler Persoonlijke ontwikkeling)

De studenten beoefenen jaarlijks Krav Maga. Dit is een verdedigingstechniek waardoor het zelfvertrouwen van de student in rap tempo omhoog gaat. De docent is Rachid Ihataren die al vele jaren Krav Maga doceert. 

TONEELLES

De studenten volgen jaarlijks enkele toneellessen. Wat voor type toneel wordt gedoceerd, gaat in samenspraak met de studenten. Denk daarbij aan klassiek toneel, standup comedy of moderne improvisaties. 

 SEMINARS

Van de studenten wordt jaarlijks verwacht dat zijn een of meerdere seminars organiseren. Dit varieert tot de organisatie van de door Mandeville Academy in het leven geroepen Francois Vranckenlezing tot willekeurige seminars over een onderwerp dat tijdens de colleges naar voren is gekomen. De afgelopen jaren hebben de studenten de volgende seminars / lezingen georganiseerd.

Seminar ‘Reconciliation’

Het seminar reconciliation komt voort uit het vak Geopolitics. In 2015 heeft een Nederlandse F16 een bom gegooid op een woning in Mosul (Irak). Achteraf bleek de intel foutief te zijn. In de woning was geen HQ van IS gevestigd, maar woonde een gezin. De vader, Basim Razzo, verloor bij dit bombardement zijn gezin. Basim volgde niet de weg van haat, maar verzoening. In die context doceerde hij aan PennState University. Vanwege de samenwerking die Mandeville Academy heeft PennState University, leerden wij Basim kennen. Maar niet alleen Basim, ook Azmat Khan. Het verhaal van Basim werd door Azmat in de New York Times gepubliceerd onder de titel ‘The uncounted‘. Naar aanleiding van deze artikelen ontving zij de Pulitzer-Prize. Basim wilde graag de cirkel rondmaken door de Nederlandse piloot te laten weten dat hij geen wrok koestert. Mandeville Academy heeft daarop in Gouda het seminar ‘Reconciliation’ georganiseerd. De Koninklijke Luchtmacht wilde de desbetreffende F16 piloot niet afvaardigen, maar stuurde generaal Dick Berlijn. Het seminar stond onder leiding van prof.dr. Sam Richards (PennState), dr. Laurie Mulvey (World in Conversation / PennState), Azmat Khan (New York Times), generaal Dick Berlijn (Koninklijke Luchtmacht) en de studenten van Mandeville Academy. Kijk het seminar hier terug. 

Niemand wist dat de desbetreffende piloot onder een andere naam in het publiek aanwezig was. Achteraf is contact gelegd tussen de piloot en Basim. Daarmee is de cirkel voor beiden rond.

Francois Vranckenlezing: Pieter Omtzigt

De studenten hebben de eerste Francois Vranckenlezing georganiseerd die werd uitgesproken door Pieter Omtzigt. Aanleiding was een college dat Piet heeft gegeven bij Mandeville in het kader van politicologie. Voor Pieter was de Francois Vranckenlezing de eerste lezing van een reeks waarin hij zijn nieuwe boek ging promoten. Kijk hier de Francois Vranckenlezing met Pieter Omtzigt terug. 

Francois Vranckenlezing: ‘De prijs van vrijheid’.

De Francois Vranckenlezing ‘De prijs van vrijheid’ komt voort uit het vak Geopolitics. De lezing werd uitgesproken door de Gijs Tuinman, Roy de Ruiter en Marco Kroon, allen dragers van de koninklijke militaire Willems-Orde. Medespreker was brigadegeneraal Akram Sameh van het Afghaans nationaal leger. Het onderwerp ging over het feit dat de coalitietroepen de oorlog in Afghanistan tegen de Taliban hebben verloren. Welke prijs is het Westen bereid te betalen voor vrijheid? De Francois Vranckenlezing werd ingeleid door Pieter Verhoeve, burgemeester van Gouda. De ridders MWO en brigadegeneraal Akram Sameh werden ingeleid door generaal Nico Tak (bevelhebber 1e Nederlands-Duitse legercorps).  Kijk hier de Francois Vranckenlezing ‘De prijs van vrijheid’ terug. 

Himmler/Grunberg dialoog

Naar aanleiding van een college over de holocaust hebben de studenten een schurende dialoog georganiseerd: een gesprek tussen Katrin Himmler en Arnon Grunberg. Katrin is de achterkleindochter van Heinrich Himmler, de architect van de holocaust. Arnon is getekend door het Auschwitz-verleden van zijn ouders. Katrin heeft haar familienaam behouden als een boetedoening voor het verleden van haar familie. Immers, niet alleen Heinrich Himmler was fervent nazi. Vrijwel haar hele familie marcheerde met opgestoken arm tot ruim na de Tweede Wereldoorlog. De dialoog was prachtig. Klik hier om de Himmler/Grunberg dialoog terug te kijken. 

Seminar Natalia Gavrilita, minister-president van Moldavie

De studenten hebben naar aanleiding van het vak Geopolitics (en de inval van Rusland in Oekraine) een seminar georganiseerd met als gastspreker Natalia Gavrilita, voormalig minister-president van Moldavie. Het onderwerp ging over de Russische aanwezigheid in het oosten van Moldavie en de dreiging die daarvan uitgaat. Daarnaast heeft Natalia een pleidooi gehouden voor toetreding – op termijn – tot de EU. 

Klik hier om het seminar met Natalia Gavrilita terug te kijken. 

Website by Webroots