Deze week stonden er weer een hoop nieuwe vakken en docenten op het programma.
Physics
Margot Stakenborg (Msc Theoretical Physics) kwam een eerste les van een serie driewekelijkse lessen geven over natuurkunde. Het doel daarvan is om overzicht te krijgen van de huidige stand van zaken in de natuurkunde, en dus te begrijpen wat wel of juist nog niet bekend is in deze tak van wetenschap.
Climate Change
Verder hadden we voor het eerst het vak Wetenschapsfilosofie, gegeven door dr. Willem-Jan Hilderink. Hij probeerde de studenten uit te dagen om na te denken over de aard van wetenschap, wat een theorie wetenschappelijk maakt en of wetenschappelijke kennis überhaupt haalbaar is. Ook kwamen twee oud-leerlingen langs om een presentatie te geven over het ‘agroforestry’ initiatief SCAVE.
World in Conversation
Daarnaast was een introductie over het World in Conversation project van Penn State University waarin wij deelnemen. Tenslotte stonden de twee hieronder uitgelichte nieuwe vakken op het programma.
Krav Maga
Krav Maga is een van oorsprong Israëlische zelfverdedigingssport. In het curriculum van Mandeville zit wekelijks een Krav Maga les inbegrepen. Deze lessen worden gegeven door Rachid Itaharen, in een sportzaaltje op een kwartier lopen van Mandeville. Het doel van deze lessen is om te leren jezelf (en evt. anderen) te verdedigen in allerlei situaties. Dat draagt uiteindelijk bij aan het zelfvertrouwen van de studenten. De geleerde technieken worden ook daadwerkelijk geoefend; daarom zijn bij deze sport een bitje, een toque, bokshandschoenen en scheenbeschermers nodig.
Geopolitiek
Ronald Poetiray, officier bij het Korps Mariniers en werkzaam bij het Ministerie van Defensie, kwam deze week lesgeven over geopolitiek. Dit werd gedaan vanuit het perspectief van Nederland. Dat wil zeggen: wat veiligheid voor Nederland inhoudt, de belangen die Nederland vanwege die veiligheid heeft, de dreigingen die die veiligheid in gevaar brengen, en wat Nederland kan doen om zichzelf daartegen weerbaar te maken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de studenten zelf aan de slag gaan met deze onderwerpen om de aard, de gevolgen en oplossingen van deze dreigingen vast te stellen.